معرفی کامل زبان برنامه نویسی سی شارپ بخش پنجم

کتابخانه های سی شارپ

معرفی کامل زبان برنامه نویسی سی شارپ بخش پنجم

کتابخانه های سی شارپ

مشخصات C Sharp یک مجموعه کمینه از نوع ها و کتابخانه های کلاس را مشخص کرده است که از کامپایلر انتظار می رود داشته باشد. در عمل، C Sharp در اکثر اوقات با بکارگیری کمی زیرساخت زبان مشترک مورد استفاده قرار می گیرد که به عنوان ECMA-335 Common Language Infrastructure استاندارد شده است.

کتابخانه های سی شارپ

مثال های کاربردی با زبان #C

کد زیر یک برنامه ساده C Sharp است که یک نسخه کلاسیک از مثال “Hello World” است:


using
System
;
class
Program
{
static
void
Main
(
string
[
]
args
)
{
Console
.
WriteLine
(
“Hello, world!”
)
;
}
}

چیزی که در برنامه نمایش داده می شود، این است:


Hello
,
world
!

هر خط، دارای یک هدف است:
using
System
;
کد بالا به کامپایلر می گوید که از System  به عنوان یک پیشوند برای نوع های استفاده شده در کد منبع استفاده کند. در این مورد وقتی کامپایلر بعدا استفاده از نوع Console در کد منبع را ببیند، سعی می کند یک نوع به نام console  را ابتدا در مجموعه کنونی و سپس در تمام مجموعه های ارجاع شده، پیدا کند. در این مورد، کامپایلر نمی تواند چنین نوعی را پیدا کند، زیرا نام این نوع در واقع System.Console  است. سپس کامپایلر سعی می کند با استفاده از پیشوند system  از عبارت using ، یک نوع به نام System.Console  را پیدا کند و این بار موفق می شود. عبارت using ‌ به برنامه نویس اجازه می دهد به جای استفاده از اسامی کامل در تمام مواقع، تمام پیشوندهای نامزد برای استفاده در طی عمل کامپایل را اعلام کند.
class
Program

کد بالا یک تعریف کلاس است. هر چیزی که بین کروشه های زیر باشد، program  را توصیف می کند.


static
void
Main
(
string
[
]
args
)

این متد class member را اعلام می کند که اجرای برنامه شروع می شود. .NET runtime متد Main  را فراخوانی می کند. (توجه: Main  را مانند بقیه متدها از جای دیگری هم می توان فراخوانی کرد. مثلا از یک متد دیگر یا از program ). کلمه کلیدی static  متد را بدون نمونه ای از program  قابل دسترسی می کند. تمام نقاط ورودی Main  از برنامه کنسول باید به عنوان static  اعلام شوند. در غیر این صورت برنامه به یک نمونه نیاز خواهد داشت، اما هر نمونه ای به یک program نیاز دارد. برای رفع این وابستگی دایره ای غیر قابل حل، اگر متد static Main  وجود نداشته باشد، کامپایلرهای #C که برنامه های کنسول را پردازش می کنند (مانند بالا) یک خطا گزارش می کنند. کلمه کلیدی void  اعلام می کند که main‌  دارای مقدار بازگشتی نیست.

Console

.
WriteLine
(
“Hello, world!”
)
;

این خط از کد، خروجی را می نویسد. Console یک کلاس استاتیک در فضای نام system است. این یک رابط برای ورودی، خروجی و جریان های خطا برای برنامه های کنسول فراهم می کند. این برنامه، مند WriteLine  از console‌ را فراخوانی می کند که یک خط با آرگومان رشته “Hello World!” را روی کنسول نمایش می دهد.

یک مثال از رابط کاربری گرافیکی:

using
System
.
Windows
.
Forms
;
class
Program
{
static
void
Main
(
string
[
]
args
)
{
MessageBox
.
Show
(
“Hello, World!”
)
;
System
.
Console
.
WriteLine
(
“Is almost the same argument!”
)
;
}
}

این مثال مشابه مثال قبلی است، اما به جای نوشتن پیام “!Hello World” روی کنسول، یک دیالوگ باکس تولید می کند که آن پیام را نمایش می دهد.

مثال کاربردی از کتابخانه های سی شارپ

مثال کاربردی از کتابخانه های سی شارپ

 

در این مقاله از آموزشگاها با تعریف و انواع مثال های کاربردی از کتابخانه های سی شارپ آشنا شدید. در مقاله بعدی نکات پایانی درباره مجوز ها و نحوه پیاده سازی زبان برنامه نویسی سی شارپ را برای شما شرح خواهیم داد. پس با آموزشگاها همراه باشید …

 

اشتراك گذاری نوشته

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *